4 روش پاکسازی عمیق صورت در منزل

4 روش پاکسازی عمیق صورت در خانه

هر چند وقت یک بار، ممکن است بخواهید یک پاکسازی عمیق صورت در خانه انجام دهید. این می تواند به دلایل مختلفی مثل از بین بردن لکه ها و جوش های سر سیاه گرفته تا تمایل به داشتن پوستی تازه و تمیز باشد. انواع مختلفی از روش ها وجود دارد که می توانید برای پاکسازی کردن عمیق صورت خود استفاده کنید.

1- روش اول :پاکسازی عمیق صورت با بخور

مرحله اول: صورت خود را کاملا تمیز کنید.

  • قبل از شستشوی صورت خود با صابون دستان خود را به مدت 20 ثانیه به صورت کامل بشورید. مطمئن شوید که بین انگشتان دستان، لای ناخن ها و پشت دستانتان را تمیز شسته اید. سپس با یک حوله تمیز یا دستمال کاغذی دستان خود را خشک کنید.
  • برای شستشوی صورت از آب ولرم و صابون با مواد شیمیایی ملایم استفاده کنید.
  • اگر آرایش میکنید، مطمعن شوید که قبل از شروع فرایند پاکسازی عمیق صورت با بخور دادن، تمام آرایش خود را پاک کرده باشید. اگر آرایش خود را به درست پاک نکرده باشید، منافظ پوست شما مسدود شده و ممکن است موجب بوجود آمدن آکنه بر روی پوست شما شود. بهتر است قبل از آرایش پاکسازی عمیق صورت را انجام دهید.

مرحله دوم: درون یک ظرف آب را گرم کنید.

درون ظرف خود آب بریزید و آن را روی شعله اجاق گاز گرم کنید. آب را تا جایی که شروع به تولید بخار کند، گرم کنید. توجه کنید که آب را نجوشانید، زیرا ممکن است در فرایند پاکسازی عمیق صورت با بخور، پوست خود را بسوزانید.

مرحله سوم: روغن اضافه کنید.

باید از روغن های گیاهی و طبیعی استفاده کنید تا به پاکسازی پوست کمک کنند.

  • روغن درخت چای برای از بین بردن باکتری ها و آکنه شناخته شده است. اگر دچار خشکی یا شکستگی پوست هستید ، روغن لیمو می تواند منافذ پوست را کاهش داده و احتمال شکستگی را کاهش دهد.
  • اگر به دنبال بهبود ظاهر پوست هستید ، چندین گزینه وجود دارد. روغن اسطوخودوس می تواند باعث روشن شدن پوست و کاهش زخم و لکه های پوستی شود. روغن دانه هویج همچنین با تشویق بازسازی سلول ها باعث جوان سازی ظاهر پوست می شود.
  • نعناع فلفلی یا چای سبز، می توانند به آب اضافه شوند تا اثر مرطوب کنندگی پاکسازی عمیق صورت با بخور را افزایش دهند.

مرحله چهارم: صورت خود را روی بخار مخلوط بدست آمده بگیرید.

پس از گرم کردن آب روی شعله گاز و اضافه کردن روغن ها، روی سر خود یک حوله قرار دهید و به روی قابلمه خم شوید. بخار آب باید صورت شما را لمس کند، ولی با این حال حواستان باشد که صورتتان با آب برخورد نکند. اگر بخار خیلی داغ بود و امکان سوختن پوست وجود داشت، کمی صبر کنید و اجازه دهید قبل از پاکسازی عمیق صورت، آب کمی خنک شود و سپس به فرایند بخود ادامه دهید.

  • اگر احساس میکنید که با روش سنتی بخور دادن توسط آب گرم مشکل دارید، میتوانید از دستگاه های بخور کوچک استفاده کنید. با استفاده از این دستگاه ها بخور با ایمنی بیشتر انجام میشود و بخار بیشتری نیز خواهید داشت.

مرحله پنجم: صورت خود را بشورید.

فرایند بخور را 10 دقیقه ادامه دهید و سپس صورت خود را بشویید.

  • حوله را از روی سر خود بردارید و آب درون قابلمه را بیرون بریزید.
  • صورت خود را با آب خنک بشویید. ممکن است برخی سلول های مرده پوست، آلودگی ها و بقایایی که در طی پاکسازی عمیق صورت، بر روی پوست بوجود آمده باشند.
  • صورت خود را با استفاده از حوله تمیز خشک کنید.
  • حالا میتوانید از مقدار کمی مرطوب کننده پس از پاکسازی عمیق بر روی صورت خود استفاده کنید. مرطوب کننده به شما در حفظ رطوبت پوست صورت کمک میکند.

2- روش دوم : پاکسازی عمیق پوست صورت با روغن

مرحله اول: مخلوطی از روغن کرچک و روغن زیتون بسازید.

مقداری از روغن کرچک و روغن زیتون بکر را با هم مخلوط کنید و مخلوطی از این دو روغن تهیه کنید. این دو روغن میتوانند منافذ پوست شما را به صورت عمیق پاک کنند، پوست شما را مرطوب کرده و از خشکی و آسیب به پوست جلوگیری میکنند.

  • روغن کرچک و روغن زیتون را به نسبت 1 به 4 ترکیب کنید. به عنوان مثال اگر از 1 قاشق غذاخوری روغن کرچک استفاده میکنید، باید از 4 قاشق غذاخوری روغن زیتون استفاده کنید.
  • روغن ها را در یک کاسه کاملا با هم مخلوط کنید.

مرحله دوم: صورت خود را با ترکیبی که در مرحله قبل تهیه کردید، ماساژ دهید.

روغن را به آرامی بر روی صورت خود ماساژ دهید.

  • از حرکات دایره ای و ملایم استفاده کنید.
  • بهتر است قبل از شروع ماساژ دستان خود را کاملا تمیز بشورید.
  • مطمئن شوید که تمام صورت خود را از روغن اشباع کرده باشید.

مرحله سوم: سه بار حوله گرم را روی صورت خود قرار دهید.

برای اینکه نتیجه پاکسازی عمیق پوست صورت درست باشد، باید سه بار صورت خود را گرم کنید.

  • پارچه یا حوله ای تمیز را با آب گرم خیس کرده و سه بار روی صورت خود قرار دهید. از آنجایی که پارچه را مستقیما روی صورت خود قرار می‌دهید، آب باید گرم باشد ولی خیلی داغ نباشد که به صورت شما آسیب برساند!
  • اگر مطمئن نیستید که پارچه ای که خیس شده، چقدر داغ است، میتوانید قبل از قرار دادن آن روی صورت خود، پارچه را روی صورت خود قرار دهید و ببینید تا چه حد داغ است.
  • حالا پارچه گرم را روی صورت خود قرار دهید و تا وقتی که پارچه خنک شود آن را از روی صورت خود برندارید.
  • این روند را دو بار دیگر تکرار کنید.

مرحله چهارم: روغن را پاک کنید.

با استفاده از یک حوله تمیز، تمام روغن و آب باقی مانده روی صورت خود را پاک کنید. حالا پوست شما درخشنده تر شده و لکه ها یا زخم ها کمرنگ تر از قبل شده اند.

3- روش سوم : پاکسازی عمیق پوست با استفاده از اسکراب

اسکراب ها موادی هستند که درونشان دانه هایی ریز یا گرانول هایی وجود دارد که با حرکت دادن آن ها روی پوست، موجب میشود اضافات پوستی و سلول های مرده را از پوست جدا شوند.

مرحله اول: یک اسکراب تهیه کنید.

شما میتوانید اسکراب خانگی خود را تهیه کنید یا میتوانید از داروخانه ها، اسکراب آماده تهیه کنید.

  • شما میتوانید با عسل و شکر قهوه ای، اسکراب خانگی تهیه کنید که ساخت آن ساده است.
  • اگر نمیخواهید از اسکراب های آماده که دانه های گرانول درون آن ها از پلاستیک تهیه شده، استفاده کنید، این روش برای شما مناسب است.
  • به طور مساوی عسل و شکر قهوه ای را با هم مخلوط کنید.
  • به خوبی آنها را با هم مخلوط کنید و در یک ظرف درب دار بریزید و در دمای اتاق نگه دارید.
  • اسکراب را برای مدت طولانی در مجاورت هوا قرار ندهید و در ظرف درب دار بریزید.

مرحله دوم: اسکراب را روی پوست خود ماساژ دهید.

با استفاده از اسکرابی که تهیه کردید، آن را روی پوست خود به آرامی و با حرکت های دایره ای ماساژ دهید تا عمل پاکسازی عمیق صورت به درستی انجام شود.

  • این کار را حدود دو دقیقه ادامه دهید.
  • دانه های شکر بدون اینکه به پوست شما فشار بیاورند، باید پوست شما را لایه برداری کنند.
  • مراقب باشید صورت خود را بیش از اندازه لایه برداری نکنید. لایه بردازی بیش از حد میتواند باعث قرمز شدن، تحریک پوست و سایر مشکلات پوستی شوند.

مرحله سوم: صورت خود را بشویید و مرطوب کنید.

پس از اینکه صورت خود را با استفاده از اسکراب ماساژ دادید، با استفاده از آب، عسل و شکر را از روی صورت خود پاک کنید. سپس با یک حوله تمیز صورت خود را خشک کنید. چند دقیقه صبر کنید و پس از خشک شدن کامل پوست، به صورت خود مرطوب کننده بزنید.

روش چهارم : پاکسازی عمیق پوست صورت با ماسک ها

ماسک اول: ماسک شیر و ژلاتین

اگر به دنبال یک ماسک خانگی و ساده هستید تا جوش های سرسیاه خود را ازبین ببرید و پاکسازی عمیق صورت انجام دهید، این ماسک به شما پیشنهاد میشود. برای تهیه این ماسک شما نیاز به شیر پرچرب و پودر ژلاتین دارید.

  • مقداری شیر و پودر ژلاتین را به طور مساوی با هم مخلوط کنید. هم بزنید تا ژلاتین در شیر حل شود و سپس به مدت 5 ثانیه درون ماکروویو قرار دهید و سپس صبر کنید تا خنک شود. سپس آن را دوباره به مدت 5 ثانیه در ماکروویو قرار دهید.
  • صبر کنید تا مخلوط شما هم دمای اتاق شود و سپس آن را به بینی و صورت خود بمالید. بگذارید تا مخلوط روی صورت شما بماند تا به صورت جامد دربیاید. سپس 5 دقیقه صبر کنید. پس از آن میتوانید ماسک را از پوست خود جدا کنید و شستشو دهید.

ماسک دوم: ماسک تخم مرغ و آبلیمو

این ماسک نیز جایگزینی مناسب و آسان برای از بین بردن جوش های سرسیاه و پاکسازی عمیق پوست میباشد.

  • یک عدد تخم مرغ و یک قاشق آبلیمو را با هم مخلوط کنید. خوب هم بزنید و سپس روی صورت خود بمالید.
  • سپس یک لایه دستمال کاغذی یا حوله را روی آن قرار دهید و یک لایه دیگر از مخلوط تخم مرغ و آبلیمو روی آن بمالید.
  • صبر کنید تا ماسک  آنقدر خشک شود که بتوانید آن را از پوست جدا کنید.
  • اگر پوستی خشک یا حساس دارید، از این ماسک استفاده نکنید. زیرا موجب تحریک و حساسیت پوست میشود.

ماسک سوم: ماسک شیر پرچرب و عسل

شیر و عسل هر دو دارای خواص ضد باکتری و ضر قارچ هستند که به پاکسازی عمیق پوست شما کمک میکنند.

  • شیر و عسل را به مقدار مساوی با هم ترکیب کنید.
  • مخلوط را حرارت دهید تا غلیظ و چسبناک شود.
  • سپس صبر کنید تا مخلوط خنک شود به دمای اتاق برسد.
  • ماسک تهیه شده را بر روی صورت خود بمالید و اجازه دهید تا 25 دقیقه روی پوست شما باقی بماند. سپس ماسک را به آرامی جدا کنید.

ماسک چهارم: ماسک جعفری

جعفری پاک کننده مناسبی برای هر پاک کننده صورت برای پاکسازی عمیق پوست صورت است. جعفری به کاهش لکه های تیره پوست و به پاک شدن منافظ مسدود شده پوست کمک شایانی میکند.

  • میتوانید جعفری تازه را در آب گرم بریزید و یک پارچه را با آن آب خیس کنید و به مدت 10 الی 15 دقیقه به صورت خود بمالید.
  • میتوانید جعفری را به ماسک های آماده اضافه کنید تا تاثیر و ماندگاری آنها را بیشتر کنید.

در این مطلب سعی کردیم هر آن چیزی که لازم بود تا درباره پاکسازی عمیق صورت با استفاده از روش های مختلف را بدانید، در اختیار شما قرار دهیم. لطفا نظرات خود را در پایین همین صفحه بنویسید.

ممنون که تا پایان این مطلب با ما همراه بودید. برای مشاهده سایر مطالب و خرید آسان محصولات گیاهی میتوانید به سایت فروشگاه آنلاین گیاهان دارویی صبا مراجعه کنید. همچنین میتوانید ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

 

روش عرق گیری آلوورا (آلوئه ورا)

نحوه عرق گیری عرق آلوورا

آلوورا در اصل یک واژه عربی به معنای ماده تلخ براق است. آلوورا یک گیاه علفی به معنای صبر زرد است که بومی قاره آفریقا است. این گیاه خواص درمانی بسیاری دارد. با گرفتن عرق آلوورا و نوشیدن آن به تنهایی یا در ترکیب با دیگر عرقیجات می‌توانید از خواص فراوان آن بهره‌مند شوید. با ما همراه باشید تا شما را با نحوه گرفتن عرق آلوورا، روش مصرف و خواص آن آشنا کنیم.

روش عرق گیری آلوورا

روش عرق گیری آلوورا نیز مانند دیگر گیاهان دارویی است. تنها کافی است یک دستگاه عرق‌گیر گیاهان دارویی که با نام‌های گلاب‌گیر خانگی، عرق‌گیر خانگی، دستگاه تقطیر خانگی یا دستگاه عرق‌کشی نیز شناخته می‌شود خریداری کنید.

البته روش‌های دیگری برای گرفتن عرق گیاهان از جمله آلوورا وجود دارد اما پردردسر، دشوار و وقت‌گیر است. این در حالی است که به کمک یک دستگاه عرق‌گیر به راحتی می‌توان این عمل جالب را انجام داد. دستگاه عرق‌گیر دارای پنج قسمت است که در زیر به هر یک از آنها اشاره می‌شود:

  1. دیگ جوش استیل یا آلومینیوم ضدزنگ: این دیگ مخزن دستگاه است. ابتدا باید آب و گیاه آلوورا یا هر گیاه دیگری را که قصد گرفتن عرق آن را دارید در این دیگ بریزید. سپس دیگ را روی شعله قرار بدهید.
  2. بخش مخروطی دستگاه که عمل تقطیر را میسر می‌کند: این بخش از دستگاه که به شکل مخروط طراحی شده، بخار حاصل از به جوش آمدن مخلوط آب و گیاه را بعد از سرد شدن وارد یک لوله شیب‌دار ناودانی شکل می‌کند.
  3. لوله شیب‌دار ناودانی شکل: یک لوله شیب‌دار که به شکل ناودانی ساخته شده در سمت راست بخش مخروطی دستگاه تقطیر قرار دارد. عرق به دست آمده از طریق این لوله از دستگاه خارج شده و وارد ظرفی که در مقابل آن قرار داده شده می‌شود.
  4. بخش سردکننده بخار حاصل از جوشیدن مخلوط گیاه و آب: در داخل بخش مخروطی شکل دستگاه تقطیر، بخشی وجود دارد که موجب سرد شدن بخار حاصل از جوشیدن مخلوط گیاه و آب می‌شود و عمل تقطیر را انجام ‌می‌دهد.
  5. علاوه بر این چهار مورد، یک بخش به نام سرشلنگ برای هدایت آب به درون بخش سردکننده بخار، به منظور ورود آب سرد به این بخش و تکمیل عمل تقطیر وجود دارد. در قسمت پایین بخش مخروطی نیز، یک شیر آب برای خروج آب گرم تعبیه شده است.

با این اوصاف نحوه گرفتن عرق آلوورا به این صورت است که آب و گیاه آلوورا را وارد مخزن دستگاه تقطیر کنید و با انداختن شلنگ آب سرد داخل بخش سردکننده بخار و قرار دادن یک ظرف در زیر لوله ناودانی عرق آلوورا را بگیرید.

دستگاه  تقطیر خانگی در اندازه‌های ۱۰، ۲۰، ۳۰، ۴۰، ۵۰ و ۷۰ لیتری در بازار وجود دارد. مقدار عرقی که در یک ساعت بر حسب سی‌سی یا لیتر از دستگاه به دست می‌آید با توجه به اندازه آن تعیین می‌شود. این مقدار عرق به ازای هر اندازه از دستگاه تقطیر در زیر آورده شده است.

  • ۱۰ لیتری: هفتصد سی سی
  • ۲۰ لیتری: یک لیتر
  • ۳۰ لیتری: یک و دو دهم لیتر
  • ۴۰ لیتری: یک و نیم لیتر
  • ۵۰ لیتری: دو لیتر
  • ۷۰ لیتری: سه و نیم لیتر

قطر دیگ جوش و ارتفاع دستگاه تقطیر خانگی در اندازه‌های مختلف بر حسب سانتی‌متر متفاوت است. در زیر به قطر و ارتفاع هر یک از دستگاه‌ها اشاره شده است.

  • ۱۰ لیتری: قطر ۲۲، ارتفاع ۴۸ سانتی‌متر
  • ۲۰ لیتری: قطر ۲۷، ارتفاع ۵۴ سانتی‌متر
  • ۳۰ لیتری: قطر ۳۰، ارتفاع ۵۵ سانتی‌متر
  • ۴۰ لیتری: قطر ۴۰، ارتفاع ۶۵ سانتی‌متر
  • ۵۰ لیتری: قطر ۵۰، ارتفاع ۶۵ سانتی‌متر

روش مصرف عرق آلوورا

بعد از آشنایی با نحوه گرفتن عرق آلوورا باید با روش مصرف عرق آلوورا آشنا شوید. عرق آلوورا را به تنهایی یا در ترکیب با دیگر عرقیجات می‌توانید به صورت خوراکی مصرف کنید. تنها کافی است مقداری از آن را در یک لیوان بریزید و نوش جان نمایید. از جمله عرقیجاتی که می‌توانید آنها را با عرق آلوورا ترکیب کنید عرق بهارنارنج، بیدمشک، کاسنی، خارشتر، گلاب و اسطوخدوس است.

مقدار مصرف عرق آلوورا نصف استکان قبل از هر وعده غذایی یا یک استکان هر ۱۲ ساعت یکبار به صورت ناشتا است. با اینکه هیچ عوارضی از مصرف عرق آلوورا ذکر نشده اما توصیه می‌شود خانم‌های باردار و شیرده و کودکان زیر ۱۲ سال از مصرف آن خودداری کنند.

خواص عرق آلوورا | نحوه گرفتن عرق آلوورا

طبق آنچه در طب سنتی آمده، طبع عرق آلوورا گرم و خشک است. گیاه آلوورا در دیگر کشورها با نام‌های «گیاه جاودانگی» یا «گیاه ملکه» شناخته می‌شود. این گیاه نوعی علف است که برگ‌های ضخیم و گوشتی و بلند دارد. برگ‌های این گیاه در کناره‌های خود دارای نوعی تیغ نه چندان تیز هستند. گیاه آلوورا به قدری خاصیت دارد که هنوز دانشمندان به دنبال کشف خواص جدیدی از آن هستند. در ادامه به برخی از خواص این گیاه علفی اشاره می‌شود.

  • التیام‌بخش زخم‌های گوارشی و التهاب روده
  • روشن کردن پوست و برطرف کردن جوش‌ها و لکه‌های پوستی
  • کاهش قند و فشار خون
  • بهبود کارکرد مفاصل
  • التیام کمر درد
  • آرام‌بخش
  • از بین بردن تاول‌های دهانی
  • جلوگیری از پیری پوست و افزایش مقاومت بدن
  • از بین بردن سموم بدن

این در حالی است که چنانچه عرق آلوورا با دیگر عرقیجات مانند عرق بهارنارنج، عرق بیدمشک، عرق کاسنی، عرق خارشتر، گلاب و … ترکیب کنید و مصرف نمایید می‌توانید از دیگر خواص این ماده‌ی مفید بهره‌مند شوید.

اگر عرق آلوورا را در ترکیب با عرق بهارنارنج بنوشید می‌توانید خواص زیر را دریافت کنید:

  • تقویت اعصاب
  • از بین بردن تشنج
  • درمان سکسکه
  • باز شدن اشتها
  • درمان افسردگی و اختلالات عصبی
  • درمان بی‌خوابی

اگر عرق آلوورا با در ترکیب با عرق بیدمشک بنوشید به خواص زیر دست می‌یابید:

  • درمان افسردگی
  • در مان بی‌خوابی
  • از بین بردن یبوست
  • تقویت اعصاب قلب

خواص نوشیدن عرق آلوورا همراه با عرق کاسنی به شرح زیر است:

  • از بین بردن تب
  • کاهش کلسترول خون
  • تصفیه خون
  • درمان سنگ کلیه
  • باز کردن عروق قلبی و رفع انسداد عروق

خواص مصرف عرق آلوورا در ترکیب با عرق خارشتر را در ادامه می‌توانید بخوانید:

  • ادرارآور
  • اشتهاآور
  • دفع سنگ کلیه و سنگ مثانه
  • کاهش میگرن
  • رفع تپش قلب
  • ضدعفونی‌کننده مجاری ادراری

خواص نوشیدن عرق آلوورا در ترکیب با گلاب به شرح زیر است:

  • ضدافسردگی
  • آرامبخش
  • درمان سردرد
  • مستحکم کردن لثه‌ها
  • کنترل فشار خون
  • جلوگیری از ابتلا به آرتروز
  • تقویت قلب و اعصاب
  • جلوگیری از اسپاسم ماهیچه‌ها

خواص نوشیدن عرق آلوورا در ترکیب با عرق اسطوخودوس به شرح زیر است:

  • کاهش استرس
  • از بین بردن ضعف بدن
  • پایین آوردن تب
  • درمان بیماری‌های عصبی

جمع‌بندی نحوه گرفتن عرق آلوورا

آلوورا یک گیاه علفی است که خواص بیشماری دارد. عرق گیاه آلوورا را می‌توان مانند دیگر گیاهان با یک دستگاه تقطیر یا عرق‌گیر به دست آورد. ما در این مقاله نحوه گرفتن عرق آلوورا را توضیح دادیم و شما را با خواص نوشیدن آن آشنا کردیم.

برای خرید عرق آلوورا با بالاترین کیفیت و بهترین قیمت کلیک کنید …

امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد. در صورت تمایل میتوانید سایر محصولات فروشگاه گیاهان دارویی صبا را مشاهده کنید و از طریق بخش مطالب یا صفحات شبکه های اجتماعی ما، از آخرین مطالب و اخبار دنیای گیاهان دارویی با خبر شوید.

گرفتگی رگ ها

چربی خون چیست و چه ارتباطی با بیماری‌های قلبی دارد؟

چربی خون (Blood Lipid) اصطلاحی است که برای تمامی مواد چربی موجود در خون از جمله کلسترول و تری گلیسیرید به کار می‌رود. به طور طبیعی وجود این مواد در خون مضر نیست چون بخشی از آنها توسط کبد ساخته می‌شوند و برای سطح انرژی بدن و متابولیسم مفید هستند. اما مشکل زمانی شروع می‌شود که مقدار ترکیبات چربی موجود در خون از حد آستانه تعیین شده بالاتر برود. در چنین مواقعی با رسوب در دیواره رگ‌ها بیماری‌های قلبی بروز پیدا می‌کنند.

کلسترول و تری گلیسیرید چربی خون چه نقشی در بدن دارند؟

کلسترول و تری گلیسرید به عنوان مواد اصلی چربی موجود در خون نقش انرژی زایی برای متابولیسم، عایق حرارتی بدن و… دارند که در ادامه به بررسی مفصل هر کدام می‌پردازیم.

کلسترول ماده چربی اصلی موجود در خون است که عمدتا در کبد از تجزیه اسیدهای چرب موجود در غذا تولید می‌گردد و سپس وارد جریان خون می‌شود. کلسترول در خون فرم‌های مختلفی دارد ولی دو فرم غالب و بسیار رایج آن که در بروز بیماری‌های قلبی هم نقش دارند عبارتند از:

  • لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL): به کلسترول بد نیز معروف بوده و در انتقال کلسترول از کبد به سایر نقاط بدن نقش دارد. افزایش بیش از حد LDL باعث تشکیل رسوب در دیواره رگ‌ها شده و بیماری‌های قلبی ایجاد می‌کند. چربی خون مضر تا حدی به خاطر افزایش همین LDL است.
  • لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL): به کلسترول خوب نیز معروف بوده و در انتقال کلسترول اضافی خون از قسمت‌های مختلف بدن به درون کبد نقش دارد. به همین دلیل هر چقدر مقدار HDL خون در حد نرمال باقی بماند، خطر بروز بیماری‌های قلبی کمتر می‌شود.

اما تری گلیسرید نیز جزو مواد چربی موجود در خون است که عمدتا از راه غذا به دست می‌آید. بعد از خوردن غذا، چربی موجود در آن، توسط سلول‌های کبدی به تری گلیسرید تبدیل می‌شود. البته کبد کالری اضافه بدن (ناشی از مصرف بیش از حد نوشیدنی‌های قندی، غذاهای چرب یا گوشت) را هم به تری گلیسیرید تبدیل می‌کند. نقش تری گلیسرید این است که برای بخش‌های مختلف بدن انرژی تأمین کند یا اینکه در سلول‌های چربی برای مواقع ضروری ذخیره گردد.

چرا چربی خون عامل خطر برای بروز بیماری‌های قلبی عروقی هستند؟

کلسترول و تری گلیسرید موجود در خون، نامحلول هستند و باید توسط لیپوپروتئین منتقل شوند اما وقتی مقادیر این دو ترکیب در خون بیشتر از حد نرمال شود، ظرفیت کافی توسط لیپوپروتئین‌ها برای انتقال وجود نخواهد داشت و در نتیجه در دیواره‌های رگ‌های خونی رسوب می‌کنند.

رگ‌هایی که بیشتر از همه در معرض انسداد و یا تنگ شدگی قرار دارند، عروق کرونر (رگ‌هایی که فقط به خود قلب خون می‌رسانند) هستند. به همین دلیل بالا رفتن چربی خون باعث بروز بیماری‌های قلبی – عروقی می‌گردد. پس همیشه باید رژیم غذایی مناسب انتخاب کنید تا چربی کل خون، LDL و تری گلیسیرید بالا نرود و در عوض مقدار HDL در سطح بالا نگه داشته شود.

چربی خون و حمله قلبی

چربی خون و حمله قلبی

 

چربی خون را چطور اندازه گیری می‌کنند؟

مقادیر کلسترول و تری گلیسرید خون با یک آزمایش خون ساده مشخص می‌شوند، تنها کافیست به مدت 12 ساعت تا قبل از گرفتن نمونه، ناشتا باشید و فقط آب بنوشید. واحد گزارش شده برای این دو ترکیب میلی مول بر لیتر است که مقادیر نرمال آن را در ادامه مشاهده می‌کنید:

  • مقدار کل کلسترول خون باید کمتر از 5 میلی مول در هر لیتر (mmol/l) باشد
  • مقدار LDL خون باید کمتر از 3 میلی مول در هر لیتر باشد
  • مقدار HDL باید بیشتر از 1 میلی مول در هر لیتر باشد
  • مقدار تری گلیسرید باید کمتر از 2 میلی مول در هر لیتر باشد

در صورتی که قبل از انجام آزمایش خون، سابقه حمله قلبی داشته باشید یا دچار آنژین صدری شده باشید، هر سال باید این آزمایش خون را تکرار کنید. در صورتی که مقدار کل کلسترول خون شما از 5mmol/l بیشتر باشد، داروهای کاهش دهنده کلسترول برای شما تجویز خواهد شد.

علائم چربی خون بالا کدامند؟

گاهی اوقات می‌توان از طریق برخی علائم نیز متوجه افزایش بیش از حد ترکیبات چربی خون شد تا نیاز به آزمایش و چکاپ نداشته باشید:

  • خستگی و خواب آلودگی مفرط
  • سردردهای مکرر
  • خشکی دهان
  • افزایش ضربان قلب پس از مصرف غذاهای پرچرب
  • پف کردن بدن مخصوصا در نواحی صورت
  • تعریق بالای بدن
  • وزوز کردن گوش
  • درد، افزایش حرارت یا سوزش در نواحی ساق و کف پا

 

کاهش چربی خون

کاهش چربی خون

 

چطور چربی خون را کاهش دهیم؟

راهکارهایی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند تا میزان ترکیبات چربی موجود در خون خود را در حد نرمال نگه دارید تا از بروز بیماری‌های قلبی – عروقی جلوگیری شود:

  • مصرف غذاهای چرب مخصوصا غذاهایی که چربی اشباع بالایی دارند را کم کنید
  • اگر اضافه وزن دارید، حتما به فکر استفاده از رژیم‌های غذایی کاهش وزن به کمک یک متخصص تغذیه باشید تا کلسترول کل خون پایین بیاید.
  • فعالیت بدنی مثل ورزش و تمرینات فیزیکی را بیشتر کنید. هر چقدر کالری بیشتری بسوزانید، بدن مجبور می‌شود تا نهایتا پس از مصرف کربوهیدرات از ذخیره چربی بدن استفاده نماید.
  • از مصرف سیگار خودداری کنید چون باعث آسیب به دیواره رگ‌های خونی شده و احتمال رسوب چربی در آنها را افزایش می‌دهد و از طرفی نیز مقادیر HDL خون را کم می‌کند.
  • اگر مبتلا به دیابت هستید حتما داروهای خود را به موقع مصرف کنید چون قند خون بالا باعث افزایش LDL و کاهش HDL شده و به دیواره داخلی شریان‌های بدن نیز آسیب می‌رساند. به همین دلیل کسانی که دیابت کنترل نشده دارند، به چربی خون بالا هم مبتلا می‌گردند.

ما در فروشگاه گیاهان دارویی صبا با سالها تحقیق در زمینه گیاهان دارویی، مفید ترین گیاهان دارویی و ترکیبات گیاهی برای بهبود چربی خون را یافته ایم و به صورت محصولی کاملا مفید و بهداشتی برای شما مشتریان محترم آماده کرده ایم. شما میتوانید این محصولات را از سایت ما صورت آنلاین خریداری کنید و درب منزل دریافت نمایید.(توضیحات مربوط به هر محصول را میتوانید داخل صفحه همان محصول مطالعه کنید)

 

بیماری های دهان و دندان

آشنایی با بیماری های دهان و دندان و راه های پیشگیری و بهبود آنها

مقدمه آشنایی با بیماری های دهان و دندان

بیماری های دهان و دندان بخش بزرگی از خدمات پزشکی و بهداشتی را در بر می‎گیرند. به همین علت، آشنایی شما با این بیماری‎ها و جلوگیری از انتشار عفونت و دیگر مشکلات دهانی و دندانی می‎تواند کمک فراوانی به افزایش کیفیت زندگی شما کند. در ادامه شما را بیشتر با این بیماری‎ها و روش‎های جلوگیری از آن آشنا خواهیم کرد.

آشنایی با بیماری های دهان و دندان

بیماری‎های مختص دهان و دندان انواع مختلفی دارند. برخی از این بیماری‎ها مختص کودکان و برخی دیگر مختص افراد بزرگسال جامعه نظیر زنان باردار هستند. از جمله شایع‎ترین بیماری‎های مرتبط به دهان و دندان می‎توان به پوسیدگی و خرابی دندان‎ها، ایجاد لکه‎ های زرد روی مینای دندان‎ها، عفونت لثه و یا دندان‎ها اشاره کرد. در ادامه شما را با انواع مختلف این بیماری‎ها بیشتر آشنا می‎کنیم.

  • از جمله بیماری های دهان و دندان شایع، می‎توان به پوسیدگی دندان ‎ها اشاره کرد.

این مشکل در تمام سنین ممکن است رخ دهد. اما برخی شرایط همچون عدم بررسی سالانه سلامت دندان‎ها، تهوع صبحگاهی، مصرف الکل و کشیدن سیگار می‎تواند احتمال پوسیدگی دندان‎ها را افزایش دهد.

  • عفونت و زخم در لثه‎ ها.

عفونت و زخم در ناحیه لثه‎ ها در برخی سنین همچون نوجوانی بسیار شایع است. اگر دختر شما به تازگی بالغ شده و درگیر دغدغه‎ های نظیر عادت ماهانه است. باید گفت ممکن است در این دوران به عفونت و خونریزی در ناحیه لثه‎ ها هم دچار شود. شما می‎توانید با مراجعه به پزشک متخصص از شر این عفونت‎ ها رهایی یابید.

  • وجود توموری به گرانولوم در لثه ‎ها بیماری شایع بعدی است.

افزایش پروژسترون و سایر هورمون‎هایی که ممکن است تعادل طبیعی بدن را به هم بزنند در برخی از دوران زندگی همچون دوران بارداری رخ می‎دهند. این برهم خوردگی هورمون‎ها می‎تواند منجر به التهاب لثه‎ ها یا ایجاد گرانولوم شود. شما می‎توانید از طریق رعایت بهداشت دهان و دندان خود در این ایام به خصوص از شر مشکلات احتمالی بعدی رهایی یابید.

  • بیماری شایع چهارم، بوی بد دهان و دندان‎ها است.

این مشکل معمولا بین افراد بزرگسال شایع‎تر است. افرادی که از دندان‎های مصنوعی استفاده می‎کنند یا سالانه به دندان پزشک متخصص مراجعه نمی‎کنند، ممکن است به این بیماری دچار شوند. پس مراجعه به پزشک را در دستور کار خود قرار دهید و نکات بهداشتی ضروری را هم رعایت کنید.

چگونه از بیماری های دهان و دندان جلوگیری کنم؟

شما می‎توانید از روش‎های زیر به منظور کاهش بیماری‎های مخصوص دهان و دندان بهره ببرید. از جمله این روش‎ها می‎توان به موارد ذیل اشاره کرد:

روش اول، استفاده از مسواک پس از مصرف مواد غذایی مختلف است.

همه ما انسان‎ها در طول روز مواد غذایی مختلفی را مصرف می‎کنیم. برخی از این مواد غذایی شیرین، برخی ترش و برخی تلخ هستند. به همین خاطر همواره توصیه می‎شود پس از نوشیدن یا مصرف ماده غذایی دندان‎های خود را مسواک کنید. حتی بعضی از پزشکان دهان و دندان به افراد مسواک کردن پس از نوشیدن چای را هم توصیه می‎کنند. هنگامی که شما دندان‎ های خود را مسواک می‎زنید، آنها را از شر میکروب ‎های احتمالی رها ساخته و به کاهش زردی دندان‎ ها کمک می‎کنید.

از خلال دندان یا نخ دندان برای تمیز کردن دندان‎ هایتان استفاده کنید.

احتمالا بارها متخصصان دهان و دندان به شما توصیه کرده ‎اند پس از خوردن مواد غذایی مختلف از خلال یا نخ دندان برای تمیز کردن دندان‎ هایتان استفاده کنید. به این ترتیب، شما مواد غذایی به جا مانده در دهان خود را تمیز کرده و از شر میکروب‎ها خلاص می‎شوید.

نکته سوم، استفاده از مایع دهان‎ شویه است.

مایع ‎دهان شویه که حاوی فلوراید است برای تمیز کردن دهان و از بین بردن میکروب‎ها موثر است. شما می‎توانید در بازار فروش انواع مختلف دهان‎شویه همچون دهان‎شویه مخصوص پوسیدگی دندان یا سفیدکنندگی دندان را پیدا کرده و از آن استفاده کنید. فلوراید به کاهش عفونت‎ها و آسیب‎ دیدگی‎ هایی نظیر پوسیدگی دندان کمک زیادی می‎کند.

نکته چهارم، مراجعه به متخصص دهان و دندان هر شش ماه یا دوازده ماه یک بار است.

مراجعه سالیانه و یا شش ماهه به پزشک متخصص می‎تواند به کاهش آسیب ‎های دهان و دندان مختلف نظیر عفونت لثه ‎ها یا دندان‎ ها و جلوگیری از پوسیدگی  دندان‎ها کمک فراوانی کند. سعی کنید، هر سال مبلغی برای مراجعه به دندان پزشک کنار گذاشته و حتما از توصیه‎ ها و بررسی‎ های پزشک دهان و دندان نهایت استفاده را ببرید. توجه داشته باشید، مراجعه به دندان پزشک برای کودکان و افراد بزرگسال به صورت سالانه ضروری است.

جمع‎ بندی آشنایی با بیماری های دهان و دندان

حالا که با بیماری های دهان و دندان آشنا شده‎اید، حتما نهایت تلاش خود را برای رهایی از آنها به کار ببرید. فراموش نکنید، تکنیک‎های فوق به شما برای رهایی از درد دندان‎ها و یا مشکلات احتمالی کمک می‎کنند.

اگر میخواهید از شر بیماری های دهان و دندان خلاص شوید، میتوانید از داروی دهان و دندان استفاده کنید. شما میتوانید این محصول و صدها محصول دیگر را از سایت فروشگاه اینترنتی گیاهان دارویی صبا خریداری کنید و درب منزل دریافت کنید.

مراحل کبد چرب

با بیماری کبد چرب و راه های بهبود و درمان آن بیشتر آشنا شوید

بیماری کبد چرب یک بیماری بسیار شایع در میان افراد است که در آن چربی به میزان بیش از حد در کبد انباشته می‌شود. اکثر افرادی که کبدهای چرب دارند، هیچ علائمی را از خود بروز نمی‌دهند و بدون هیچ مشکلی به زندگی خود ادامه خواهند داد. با این حال، در برخی موارد، چربی ذخیره شده در کبد می‌تواند موجب آسیب این عضو گردد.

خوشبختانه با تغییر سبک زندگی خود می‌توانید از روند ذخیره چربی در کبد خود پیشگیری کنید و یا این روند را معکوس نمایید. در این مطلب به بحث در مورد این بیماری میپردازیم. تا انتهای مطلب با ما همراه باشید تا به خود و اطرافیانتان کمک کنید تا از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنند و زندگی سالم تری داشته باشند.

ذخیره بیش از حد چربی در کبد به چه معناست؟

کبد سالم به طور طبیعی مقداری چربی را در خود ذخیره می‌کند. اما زمانی که این مقدار بیش از حد گردیده و ۵ الی ۱۰ درصد وزن کبد را اشغال نماید، به عنوان بیماری شناخته می‌شود. در اکثر موارد، این حالت هیچ علامتی ندارد و کبد کارکرد طبیعی خود را حفظ خواهد کرد. اما درصد کمی از افراد ممکن است با مرور زمان دچار نارسایی کبد شوند. کبد در این حالت به ترتیب مراحل زیر را طی می‌کند:

  1. ابتدا دچار التهاب و تورم می‌شود. در این مرحله که استئاتوهپاتیت نام دارد، سلول‌های کبدی آسیب می‌بینند.
  2. سپس بافت جوشگاهی (اسکار) جایگزین نواحی آسیب دیده می‌شود. این فرآیند فیبروز نام دارد.
  3. وقتی اسکار بافت کبد را کاملاً اشغال کند، کبد دچار سیروز می‌شود. سیروز در نتیجة آسیب شدید به کبد ایجاد می‌شود و کارکرد طبیعی این عضو را مختل می‌کنند. افراد مبتلا به سیروز در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان کبد نیز قرار دارند.

 

علت بروز این بیماری چیست؟

بسیاری از افراد بدون هیچ گونه بیماری یا علت زمینه ای دچار کبد چرب می‌شوند. اما برخی ریسک فاکتورها نیز می‌توانند شانس ابتلای شما به این بیماری را افزایش می‌دهند. این موارد عبارتند از:

  • جامع ترین علت آن چاقی مفرط یا اضافه وزن یا تجمع چربی دور شکم
  • ابتلا به دیابت نوع ۲ یا مقاومت به انسولین
  • ابتلا به سندرم متابولیک (که مجموعه ای از اختلالات، شامل مقاومت به انسولین، فشار خون بالا و کلسترول و تری گلیسرید بالا را در بر می‌گیرد)
  • مصرف برخی داروها، مانند آمیودارون، دیلتیازم، تاموکسیفن و داروهای استروئیدی (کورتون‌ها)

بیماری کبد چرب چه انواعی دارد؟

این بیماری به دو شکل عمده بروز پیدا می‌کند: در نوع الکی این بیماری، تجمع چربی در کبد به دنبال مصرف مداوم الکل رخ می‌دهد. کبد چرب غیر الکلی در افرادی که الکل مصرف نمی‌کنند بروز پیدا کرده و علت آن به طور دقیق مشخص نیست. با این حال عوامل خطر متعددی مانند چاقی مفرط و دیابت برای این بیماری مطرح می‌گردند.

 

بیماری کبد چرب چه علائمی دارد؟

همان طور که گفتیم، در اکثر موارد این بیماران تا رسیدن به مرحلة نهایی نارسایی کبد (سیروز) ‌هیچ گونه علائمی را از خود نشان نمی‌دهند. در افرادی که علامت دار می‌شوند، این علائم عبارتند از:

  • درد شکم یا احساس پری شکم
  • تهوع، کاهش اشتها یا کاهش وزن
  • زردی پوست و صلبیه چشم
  • شکم و پاهای برآمده (ادم)
  • خستگی شدید و گیجی
  • ضعف و خستگی

 

تشخیص

در موارد بی علامت، اغلب یافته‌های اتفاقی مانند بالا بودن آنزیم‌های کبدی پزشک را به سمت تشخیص این بیماری سوق می‌دهند. در مواردی که شک به این بیماری وجود دارد، می‌توان از روش‌هایی مانند سونوگرافی (به صورت سونوگرافی معمول یا فیبرواسکن)، سی تی اسکن یا بیوپسی کبد برای تشخیص و تعیین شدت آن استفاده کرد.

 

پیشگیری و بهبود

ما در فروشگاه گیاهان دارویی صبا در طی سالها تحقیق و پیگیری دریافتیم که بهترین راه پیشگیری و بهبود این بیماری موارد زیر میباشد:

  1. استفاده از گیاهان دارویی
  2. تغییر در سبک زندگی

 

معرفی برخی محصولات گیاهی مفید برای بهبود کبد چرب

همه روزه افراد زیادی برای بهبود این بیماری به مشاوران ما مراجعه میکنند و طبق تجربه ای که طی سالها بدست آورده شده، سه محصول عرق آرتیشو، عرق قاصدک و عرق خارمریم بهترین نتیجه را برای بهبود این بیماری به عمل می آورند.

سبک زندگی سالم تر برای کبد چرب

همچنین برای کنترل این بیماری، تغییر سبک زندگی را توصیه می‌شود. برخی از این توصیه‌ها عبارتند از:

  • دوری از مصرف الکل
  • کاهش وزن
  • کنترل قند خون، کلسترول و تری گلیسیرید با درمان‌های دارویی
  • مصرف ویتامین ای نیز در برخی موارد خاص توصیه می‌شود.

راه های سبک زندگی برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری، رعایت توصیه‌های سلامتی، فعالیت ورزشی منظم، کاهش وزن و کنترل بیماری‌های زمینه ای مانند دیابت است. هم چنین، با رعایت این موارد می‌توانید انتظار بازگشت کبدتان به حالت اولیه را نیز داشته باشید.

رژیم غذایی که به طور متداول برای اختلال تجمع چربی در کبد پیشنهاد می‌شود، رژیم غذایی مدیترانه ای نام دارد که غنی از میوه‌ها و سبزیجات و چربی‌های مفید است.

 

جمع بندی

اختلال کبد چرب زنگ خطری برای ابتلا به بیماری‌های جدی تر مانند سیروز و سرطان کبد به شمار می‌آید. حتی اگر هیچ گونه علائمی نداشته باشید نیز، رعایت توصیه‌های سلامتی می‌تواند در متوقف شدن روند این بیماری و حتی بازگشت کبدتان به حالت عادی نقش مهمی را ایفا کند. بنابراین، این زنگ خطر را جدی بگیرید و با تغییر سبک زندگی خود از ایجاد و پیشرفت آن جلوگیری کنید.

 

توضیحات کامل درباره حلیم

توضیحات کامل درباره حلیم (هلیم) + دستور پخت ساده

حلیم (در لغتنامه دهخدا هلیم) غذایی کامل و تهیه شده از گندم است که منبع غنی روی، منیزیم، آهن و نیاسین محسوب می‌شود و اگر از گندم سبوس‌دار تهیه شده باشد، به عملکرد دستگاه گوارش کمک زیادی می‌کند.

بله، درست شنیدید حلیم غذایی کامل است!

ارزش غذایی حلیم

این غذا بسیار مقوی است که به طور متوسط در یک کاسه (۱۰۰ گرم) از آن ، ۱۹۰ کالری، 6 گرم پروتئین، ۱۰ گرم چربی، ۲۰ گرم کربوهیدرات، یک میلی‌گرم آهن و نُه میلی‌گرم کلسیم وجود دارد.

خواص کلی حلیم

  • مصرف این غذا از التهاب مفاصل و بیماری‌های عصبی جلوگیری می‌کند.
  • حلیم، کنترل‌کننده‌ی فشار و قند خون است. (ولی استفاده از شکر و روغن زیاد در آن برای قند و فشار خون نتیجه عکس دارد)
  • به دلیل استفاده از گوشت و گندم در طبخ این غذا، منبع خوب آهن است و برای نوجوانان لاغر اندام و مبتلایان به کم‌خونی توصیه می‌شود.
  • گندم سبوس‌دار که در حلیم استفاده میشود خاصیت ضد انگلی دارد و از بروز حساسیت‌ها و بیماری‌هایی مانند سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر پیشگیری می‌کند.
  • غذای مناسبی برای صبحانه‌ی کودکان است. اگر فرزندتان بد غذاست و کمبود وزن دارد، یک کاسه حلیم را همراه دو قاشق مرباخوری کره، کمی کنجد و پودر گردو برای صبحانه به او بدهید.
  • احتمال لخته شدن خون را کاهش می‌دهد و باعث سلامت قلب می‌شود.
  • دارای فیبر فراوان است و به رفع یبوست کمک می‌کند.
  • حلیم از التهاب مفاصل و بیماری‌های عصبی جلوگیری می‌کند.

 

حلیم را با دارچین بخورید!

یکی از بهترین مصلح‌ها برای حلیم، دارچین است. این غذا، غذایی خمیری شکل و سخت هضم است، این گونه غذاها در معده زیاد توقف دارند و روند هضم و جذب آن‌ها بسیار کند انجام می‌شود. ادویه‌ای مثل دارچین به بهبود سرعت هضم و جذب این غذا کمک می‌کند.

 

نفخ معده

اگر پس از خوردن حلیم نفخ می‌کنید…

اگر حلیم را با شکر و روغن زیاد میل کنید، باعث تحریک معده، اضافه وزن و عطش شدید می‌شود که معمولا این تشنگی را با نوشیدن مقدار زیادی آب و نوشیدنی‌های سرد جبران می‌کنند. این کار باعث رقیق شدن شیره‌ی معده و تاخیر هضم غذا و درنتیجه ایجاد نفخ شکم می‌شود.

 

نکته‌های خواندنی و نکات تکمیلی درباره حلیم

  • حلیم را به مقدار كم درست کنید و حتما آن را در ظرف چینی یا شیشه‌ای بریزید. این كار احتمال ایجاد واكنش‌های شیمیایی بین غذا و ظرف را كاهش می‌دهد. حلیم نباید در ظرف یك بار مصرف ریخته شود، زیرا فقط مواد غذایی با دمای پایین‌تر از ۴۵ درجه را می‌توان در این ظرف‌ها ریخت، درحالی كه دمای حلیم معمولا بیش از ۴۵ درجه سانتی‌گراد است.
  • یک کاسه حلیم ۱۵۰ کالری انرژی دارد و اگر با یک قاشق غذاخوری شکر یا یک کف دست نان و روغن مصرف شود، انرژی آن ۳۰۰ تا ۳۵۰ کالری بیشتر می‌شود.
  • حلیم مانده را مصرف نکنید، زیرا اگر حلیم چند ساعت یا چند روز بماند، مواد نشاسته‌ای آن غیرقابل هضم و به نشاسته‌ی مقاوم تبدیل شده و موجب ناراحتی‌های گوارشی می‌شود.
  • حلیم منبع عالی پروتئین بوده و از غذاهای دیر هضم است، به همین دلیل مصرف آن در سحر موجب می‌شود تا مدت‌ها احساس گرسنگی نکنید.
  • پس از خوردن حلیم بلافاصله دراز نکشید، زیرا این غذا دیر هضم است و باعث می‌شود دچار سوزش و ناراحتی معده شوید.
  • حلیم غذایی بسیار مقوی است، اما اگر دچار قند یا چربی خون هستید نباید از شکر و روغن استفاده کنید.

 

دستور پخت ساده

طب سنتی پیشنهاد می‌کند حلیم را در خانه و با استفاده از جوانه‌ی گندم یا گندم سبوس‌دار تهیه کنید، زیرا جوانه‌ی گندم، علاوه بر خاصیت سیرکنندگی، منبع غنی انواع ویتامین‌ها و املاح است.

همچنین با توجه به فعل و انفعالاتی که طی جوانه زدن در دانه‌ی گندم اتفاق می‌افتد، میزان کالری جوانه‌ی گندم به مقدار زیادی کاهش می‌یابد که یکی از مزایای این غذای غنی شده است.

نکته‌ی قابل توجه این است که در طب سنتی، مصرف حلیم در وعد‌ی افطار و برای باز کرده روزه توصیه نمی‌شود، زیرا غذایی غلیظ و دیرهضم است و تکرار مصرف آن به خصوص در افراد مستعد باعث ضعف معده و سوهاضمه می‌شود. شما می‌توانید یک ساعت پس از افطار با مواد غذایی ساده و لطیف، حلیم را همراه با مصلحات آن میل کنید.

 

مواد لازم

گندم: ۶۰۰ گرم

گوشت ‌گوسفند: ۵۰۰ گرم

روغن: چهار قاشق غذاخوری

عسل: سه قاشق غذاخوری

دارچین: یک قاشق غذاخوری

پودر نارگیل: سه قاشق غذاخوری

پیاز خرد شده: یک عدد

 

طرز تهیه

ابتدا گوشت را (بدون آن که خرد کنید) بشویید و در صافی قرار دهید تا آب آن کشیده شود، سپس آن را همراه چند لیوان آب، در یک ظرف مناسب قرار دهید و روی شعله بگذارید. پس از آن که کمی جوشید، کف آن را بگیرید و پیاز خرد شده و کمی دارچین به آن اضافه کرده و صبر کنید تا بپزد.

گندم‌ها را بشویید و همراه با چند لیوان آب، در یک ظرف دیگر روی شعله‌ قرار دهید تا به مرور بپزند و آب آن تمام شود. بعد از خنک شدن،گندم را چرخ کرده و به آب گوشت اضافه کنید. گوشت‌ها را نیز ریش ریش کنید.

گندم نرم شده را با گوشت مخلوط کنید و روی حرارت ملایم بگذارید و مرتب هم بزنید تا به آرامی پخته شده و غلیظ شود (قوام بیاید). وقتی حلیم کاملا پخت، آن را در یک ظرف مناسب بریزید، عسل را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید. در مرحله‌ی‌ آخر، مقداری دارچین و پودر نارگیل روی حلیم بریزید.

 

ممنون که تا اینجای مطلب در کنار ما بودید.

برای مشاهده مطالب بیشتر به بخش مطالب سایت و پیج اینستاگرام ما مراجعه کنید.

نوشیدن آب و اشتباهات

نوشیدن آب و اشتباهات رایج

نوشیدن آب یک قسمت ضروری برای سالم ماندن است. با این حال ، اکثر مردم به جای اینکه از نوشیدن فوایدی کسب کنند ، به اشتباه آب می خورند که ناخواسته به بدنشان آسیب می رسانند.

دو سوم بدن ما از آب تشکیل شده است. مصرف کافی مایعات روزانه برای حفظ عملکرد مناسب اندام های بدن ضروری است.

نوشیدن آب به روش غلط می تواند دلیلی برای بسیاری از مشکلات سلامتی مانند میگرن ، مشکل پوستی ، ضعف در هضم غذا ، درد مفاصل ، ریزش مو ، بی حالی ، قلب و کلیه باشد.

 

نوشیدن ضروری است

نوشیدن آب از جنبه های مختلف برای بدن ما بسیار ضروری و مفید است:

  • به انتقال مواد مغذی و اکسیژن به تمام سلول ها و اندام های بدن کمک می کند.
  • به تولید مایعات کمک می کند تا برای حفظ سلامت بدن اعضای بدن مانند بزاق دهان ، آب گوارشی معده ، عرق برای خنک سازی بدن و شیر مادر مهم باشند.
  • به جلوگیری از یبوست کمک می کند
  • مواد معدنی و سایر مواد مغذی را در بدن حل می کند
  • دفع مواد زائد از بدن.

 

نوشیدن آب به روش اشتباه می تواند به بدن شما آسیب برساند

اگرچه وجود آب برای بدن ما بسیار مهم است ، اما به این معنی نیست که هر زمان و هر طور که بخواهیم می توانیم آب بنوشیم و هیچ مشکلی نداشته باشیم.

 

1- نوشیدن آب قبل و بعد از غذا

یک لیوان آب بعد از غذا ممکن است بیشترین رضایت بخشی را برای شما ایجاد کند اما این بدترین کاری است که می توانید برای بدن خود انجام دهید.

برای کمک به هضم غذا باید 30 دقیقه قبل از غذا یک لیوان آب بنوشید و یک الی یک و نیم ساعت بعد از غذا دوباره بنوشید تا بدن بتواند مواد مغذی را جذب کند.

هنگام غذا خوردن ، دمای بدن ما برای هضم بهتر افزایش می یابد. نوشیدن آب بلافاصله بعد از غذا ، آب معده را رقیق می کند و این باعث کاهش توانایی بدن در هضم غذا می شود.

وقتی غذا به درستی هضم نشود ، در سیستم می پوسد و بدن شما قادر به جذب مواد مغذی آن نخواهد بود. این مسئله مشکلات هضم غذا مانند گاز نفخ و اسیدیته را نیز به همراه دارد.

این دلیل اصلی این است که کسانی که به خوردن غذای سالم و نوشیدن کافی ادامه می دهند اما هنوز هم اگر آب را به اشتباه بخورند نتیجه مطلوبی نمی گیرند.

 

2- نوشیدن بیش از حد آب

این کار نمک ها و سایر الکترولیت های بدن ما را رقیق می کند. این باعث عدم تعادل مایعات از خون به داخل سلولهای بدن شما می شود و باعث تورم آنها می شود.

بزاق دهان ما قلیایی است و به خنثی سازی اسید معده کمک می کند. وقتی مقدار زیادی آب را به یک باره می نوشیم بزاق بسیار کمی با آب مخلوط می شود بنابراین جَو معده اسیدی می شود. این ممکن است باعث اسیدیته در معده ، نفخ ، حتی افزایش وزن شود زیرا معده قادر به جذب مواد مغذی از مواد غذایی نیست و مواد ناخواسته را از بدن خارج نمی کند.

آب را آرام آرام میل کنید و از نوشیدن بطری با دهان گشاد خودداری کنید.

 

3- آب سرد

نوشیدن آب خنک ممکن است باعث شادابی و رفع تشنگی شود. اما این ممکن است فقط باعث گلودرد شما نشود بلکه برخی از عوارض جانبی جدی نیز روی بدن شما ایجاد کند.

آب سرد رگ های خونی را کوچک می کند و این امر روند هضم را به طور جدی محدود می کند. این ماده تمایل به چربی گرفتن از مواد غذایی دارد و باعث می شود بدن شما بتواند چربی های ناخواسته را از بین ببرد.

بسیاری از مطالعات نشان داده است که نوشیدن آب سرد می تواند ضربان قلب را کاهش دهد. شما باید آب را در دمای اتاق بنوشید یا حتی بهتر از آن آب گرم بنوشید.

شما می توانید از گلدان های خاکی به عنوان آبسردکن طبیعی خود استفاده کنید. همچنین با از بین بردن ناخالصی ها به تعادل pH آب کمک می کند.

 

4- هنگام ایستادن یا دویدن، ننوشید!

وقتی در حالت ایستاده ، راه رفتن یا هنگام دویدن می نوشید ، کلیه ها نمی توانند آب را به درستی فیلتر کنند.

عضلات و سیستم عصبی شما آرام نیستند. این کار هضم سریع مایعات را برای اعصاب شما دشوار می کند. این ممکن است تعادل مایعات را در بدن مختل کند و منجر به تجمع بیشتر مایعات در مفصل شود که باعث آرتروز می شود.

بنابراین ، بهتر است اگر می توانید بنشینید و آرام آرام آب بنوشید.

 

5- آب را آرام آرام بنوشید!

نحوه ورود آب به بدن شما می تواند تفاوت زیادی ایجاد کند. اگر آب را خیلی سریع بنوشید ، ممکن است سطح نمک یا سدیم در خون شما خیلی کم شود و باعث دفع سریعتر آب توسط کلیه ها شود. این می تواند مضر باشد.

 

چه زمانی آب بنوشیم؟

هر وقت احساس تشنگی کردید ، می توانید آب بنوشید! با این حال، یک زمان که نباید از نوشیدن آب صرف نظر کرد، هنگام بیدار شدن است.

بزاق صبحانه کمک می کند تا اسید معده به طور مثر خنثی شود. قبل از مسواک زدن باید هر روز صبح آب بنوشید.

می توانید در بین وعده های غذایی آب مصرف کنید. ولی حواستان باشد حداقل یک ساعت بعد از غذا و 30 دقیقه قبل از غذا از نوشیدن آب خودداری کنید.

 

چه مقدار آب باید بنوشید؟

هر فرد بسته به عوامل مختلفی در روز متفاوت به آب نیاز دارد اما عمدتا به فعالیت بدنی بدن و آب و هوا بستگی دارد.

بهتر است ببینید که بدن شما چگونه واکنش نشان می دهد و بر اساس آن نوشیدنی می نوشید. به طور کلی ، نوشیدن 2.5 تا 3 لیتر در روز به اندازه کافی خوب است.[/vc_column_text][/vc_column]

آلزایمر

آلزایمر و 8 روش شگفت آور برای کاهش زوال عقل

آلزایمر بیماری ای تدریجی است و بسیار آرام باعث از بین رفتن برخی سلول های مغزی و درنتیجه فراموشی میشود. در این مطلب به شما روش های نسبتا ساده ولی بسیار مفید برای کاهش خطر ابتلا به آلزایمر را معرفی خواهیم کرد. همچنین برخی محصولات گیاهان دارویی نیز برای این بیماری به شما معرفی خواهیم کرد.

پرهیز از غذاهای فرآوری شده و علاقه داشتن به رژیم غذای سالم و ورزش خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش میدهد. اقدامات نسبتا ساده دیگر نیز وجود دارد که میتواند برای کاهش ابتلا به این بیماری انجام دهید.

با استفاده از این 8 روش میتوانید از ابتلا به آلزایمر جلوگیری کنید :

1. مراقبت از سطح بالای مس وفلزات سنگین در آب. به طور کلی وجود فلزات در بدن و مغز میتواند کلید آسیب در بیماری آلزایمر باشد
2. درصورت امکان از مصرف داروها آلرژی وقرصهای مرتبط با زوال عقل خوداری کنید
3. روشهای درست خوابیدن وساعت خواب برای جلوگیری از آلزایمر
4. پرهیز از استفاده از سموم دفع آفات
5. داشتن یک برنامه هدفمند برای زندگی سالم
6. استفاده از ویتامین D به اندازه کافی و درست برای جلوگیری از آلزایمر
7. به سلامتی دهان و دندان اهمیت دهید
8. هفته ای 3 بار پیاده روی کنید

معرفی برخی عرقیات و گیاهان دارویی برای کاهش و پیشگیری  :

شما میتوانید محصولات زیر را برای کاهش یا پیشگیری از زوال عقل یا فراموشی خریداری کنید :

هوفاریقون

لاواند

دم نوش اعصاب

آلزایمر، بیماری پیچیده ای است که در مورد آن، ناشناخته های بسیاری وجود دارد. آنچه که واضح است این است که این عارضه با گذشت زمان بدتر می شود اما درمان می تواند علائم را به تاخیر بیاندازد و کیفیت زندگی را بهبود بخشد. اگر فکر می کنید خودتان یا یکی از عزیزانتان به آلزایمر مبتلا شده اید، اولین گام، مشورت با پزشک است. پزشک می تواند به تشخیص و برقراری ارتباط با خدمات و پشتیبانی کمک کند.

همچنین برای دیدن مطالب و محصولات بیشتر به سایت فروشگاه گیاهان دارویی صبا یا به پیج اینستاگرام ما مراجعه کنید.